Aktualności

Jurorzy 24 MBP

Mamy przyjemność przedstawić sylwetki sześciu projektantów i krytyków sztuki, którzy przyjęli zaproszenie do zasiadania w Jury tegorocznego Biennale: Stephana Bundi ze Szwajcarii, Davida Crowley'a z Wielkiej Brytanii, Kenya Hara z Japonii, Jerzego Porębskiego z Polski, Silvii Sfligiotti z Włoch oraz Jakuba Hakobo Stępnia z Polski.

Stephan Bundi

Stephan Bundi ukończył grafikę na berneńskiej Hochschule der Künste, a następnie projektowanie książek i ilustrację  w Stuttgarcie, na Staatliche Akademie der Bildenden Künste. Tuż po studiach rozpoczął własną, niezależną praktykę. Jako projektant i dyrektor artystyczny, współpracujący z producentami filmowymi, promotorami muzyki, muzeami, teatrami oraz wydawnictwami, stara się łączyć niekonwencjonalne pomysły i praktyczne zastosowania wywodzące się ze szwajcarskiej tradycji. Dodatkowo uczy i wykłada interpretację wizualną na uczelniach artystycznych w Szwajcarii i za granicą. W 2008 roku przyznano mu tytuł profesora gościnnego uczelni artystycznej w Nankin, w Chinach.

 

Uczestniczył w wielu międzynarodowych biennale plakatów, zarówno w roli plakacisty, jak i członka jury. Ma na koncie pierwsze nagrody w konkursach w Chicago, Meksyku, Mons (Belgia), Nowym Jorku, Sofii, Wiedniu, a także przyznaną w Warszawie ICOGRADA Excellence Award oraz kilka zwycięstw w konkursie o Swiss Poster Award. Jest członkiem Alliance Graphique Internationale i przewodniczącym szwajcarskiego oddziału tej organizacji. Jego plakaty można znaleźć w wielu publicznych kolekcjach na całym świecie.


David Crowley

David Crowley prowadzi zajęcia z pisania tekstów krytycznych na Royal College of Art w Londynie (kierunek Art & Design MA). Interesuje się sztuką i projektowaniem z czasów reżimu komunistycznego w Europie Wschodniej. Jest autorem książek National Style and Nation-State. Design in Poland (1992) oraz Warsaw (2003), a także – wspólnie z Susan Reid – redaktorem trzech publikacji: Socialism and Style. Material Culture in Post-war Eastern Europe (2000), Socialist Spaces. Sites of Everyday Life in the Eastern Bloc (2003) i Pleasures in Socialism: Leisure and Luxury in the Eastern Bloc (2010). Regularnie pisze dla specjalistycznej prasy z dziedziny sztuki i projektowania. Był kuratorem takich wystaw, jak „Cold War Modern” w Victoria and Albert Museum (2008–2009), „The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland” w BOZAR w Brukseli (2011)  i „Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej” w Muzeum Sztuki w Łodzi (2012) oraz w galerii Calvert 22 w Londynie (ang. „Sounding the Body Electric. Experimental Art and Music in Eastern Europe” – 2013).

Kenya Hara
Kenya Hara (ur.1958) kieruje się przekonaniem, że projektowanie przedmiotów wiąże się przede wszystkim z projektowaniem doświadczeń. W 2000 roku stworzył wystawę „RE-DESIGN – Daily Products of the 21st Century”, dzięki której wykazał, że źródłem wyjątkowego designu jest to, co zwykłe i codzienne. W 2002 roku dołączył do zespołu doradczego marki MUJI i objął stanowisko jej dyrektora artystycznego. W 2004 roku zaplanował i wyreżyserował wystawę „HAPTIC – Awakening the Senses”, podkreślającą, że inspiracje dla projektów użytkowych tkwią uśpione w ludzkiej zmysłowości. Znaczna część jego prac, w tym program otwarcia i zamknięcia igrzysk olimpijskich w Nagano oraz Expo 2005, jest głęboko zakorzeniona w kulturze japońskiej. W 2007 i 2009 roku w Paryżu, Mediolanie i Tokio odbyły się dwie wystawy jego produkcji, zatytułowane „TOKYO FIBER – SENSEWARE”, a w 2008 i 2009 roku w Paryżu oraz w londyńskim Science Museum gościła wystawa „JAPAN CAR”. W przedsięwzięciach tego typu Hara skupia się na wizualizacji możliwości branży projektowej oraz szerzeniu informacji na ich temat. Jego działalność zatacza coraz szersze kręgi i dotarła również do innych państw Azji, między innymi za sprawą objazdowej wystawy „DESIGNING DESIGN – Kenya Hara 2011 China Exhibition”, zapoczątkowanej w Pekinie w 2011 roku. Książki autorstwa Hary, na przykład Designing Design oraz White, zostały przetłumaczone na wiele języków, włącznie z azjatyckimi. Kenya Hara jest ponadto przedstawicielem Nippon Design Center, profesorem uniwersytetu artystycznego Musashino, przewodniczącym Japońskiego Komitetu ds. Projektowania (Japan Design Committee) oraz wiceprzewodniczącym Japońskiego Stowarzyszenia Projektantów Graficznych (Japan Graphic Designers Association).

 

Jerzy Porębski
Urodził się w Warszawie w 1955 roku. Ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej (1980) oraz Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1982), na którym od 25 lat prowadzi pracownię projektowania. W 2012 otrzymał tytuł profesora. W latach 2005–2011 pełnił funkcję dziekana. Zajmuje się wzornictwem przemysłowym, grafiką, wystawiennictwem i architekturą wnętrz. W roku 1991 założył Towarzystwo Projektowe, obecnie prowadzi je wraz z Grzegorzem Niwińskim. Ważniejsze projekty i realizacje: Miejski System Informacji w Warszawie, wnętrza nowej siedziby AGORY S.A., meble miejskie dla Traktu Królewskiego w Warszawie, projekt wiaty przystankowej dla Warszawy, projekt wnętrz Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, projekt informacji i mebli miejskich dla Bielska-Białej, projekt modernizacji Dworca Centralnego w Warszawie, projekt wnętrz polskich przedstawicielstw dyplomatycznych. Jest opiekunem artystycznym miesięcznika Architektura-murator. Luareat wielu nagród w Polsce i zagranicą, między innymi: ICSID KYOTO AVARD, DESIGN THE FUTURE Competition, Tokyo, Design Distinction I.D., U.S.A., Złoty medal na Targach Poznańskich, nagroda Ministra Infrastruktury, nagroda ”Życie w Architekturze“.

 

Silvia Sfligiotti
Silvia Sfligiotti jest graficzką, nauczycielką i krytyczką projektowania graficznego. Mieszka w Mediolanie, gdzie wspólnie z Raffaellą Colutto założyła pracownię komunikacji wizualnej Alizarina, która specjalizuje się w projektach dla branży wydawniczej i kulturalnej oraz w komunikacji korporacyjnej. Prowadzi zajęcia na ISIA Urbino oraz Scuola Politecnica di Design Milano, a także wykłady na konferencjach międzynarodowych, włoskich uczelniach i w szkołach projektowania. Jest autorką publikacji z dziedziny komunikacji wizualnej, edytorstwa i wystawiennictwa. Razem z Cristiną Chappini zajmowała się koordynacją naukową konferencji międzynarodowej i wystawy „Multiverso” (Icograda Design Week Torino 2008). W 2010 roku współredagowała książkę Open Projects i nadzorowała towarzyszącą jej wystawę pod taką samą nazwą podczas 21. edycji festiwalu grafiki w Chaumont. Od 2012 roku wspólnie z Riccardem Falcinellim redaguje włoski magazyn poświęcony projektowaniu graficznemu „Progetto grafico”.
www.alizarina.net
http://www.aiap.it/progettografico/

Jakub Stępień

Jakub Stępień aka Hakobo (ur. 1976) należy do 50 najważniejszych obecnie plakacistów na całym świecie (według Johna Fostera, autora książki New Masters of Poster Design: Poster Design for the Next Century). Doskonale czuje się również w identyfikacji wizualnej, działaniach na pograniczu sztuki i dizajnu, w modzie i ogólnie – grafice użytkowej. Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi m.in. z Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski, Galerią Design – BWA Wrocław, Tate Britain. Wśród jego klientów znajdują się: Pogo, Festiwal Łódź Design, Wyborowa, TVP i inni. W swoich realizacjach prezentuje charakterystyczny styl, inspirowany zarówno tradycyjnym graficznym rzemiosłem, jak i kulturą ulicy. Zbiór jego prac obejmuje zarówno zdyscyplinowane, proste układy, jak i realizacje wynikające z fascynacji kamuflażem, graficznym noizem i estetyką nadmiaru.
www.hakobo.art.pl