Plakat - remediacje, wystawa jubileuszowa 25. MBP

Kevin Harber,...

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie

Plakat - remediacje

12 czerwca- 25 września 2016

 

Ekspozycję, zatytułowaną „Plakat - remediacje”, można będzie oglądać od czerwca bieżącego roku w warszawskim Muzeum Plakatu. Jej celem jest analiza zjawiska szybkiej transformacji konwencjonalnego plakatu w erze wszechobecnych ekranów cyfrowych i mediów społecznościowych. Wystawa dowiedzie ponadto, wbrew niektórym komentarzom, że Internet wcale nie zabija plakatu. Zmienia się tylko medium za sprawą technologii cyfrowej. Zmiana ta oznacza niekiedy, że plakat przybiera całkowicie nową formę, na przykład reklamy na interaktywnym billboardzie, przykuwającej uwagę przechodniów krzykliwością, a czasem również niepokojącą treścią.

Marco Fieber,...

 

W innych okolicznościach, takich jak konflikt, który wybuchł na kijowskim Majdanie w 2013 roku lub na placu Tahrir w Kairze w 2011 roku, Internet był środkiem pozwalającym na bieżąco puszczać w obieg proste, ręcznie wykonane plakaty.

 

Remediacja plakatu nie jest jednak nowym zjawiskiem. Na wystawie z okazji 50-lecia Biennale znajdą się także legendarne projekty z ostatnich kilkudziesięciu lat, które trafiły na ekrany kin, do telewizji, na okładki książek i pierwsze strony gazet. Projekty takie jak „I am a Man” czy „Je suis Charlie” wywołały wielki oddźwięk właśnie dlatego, że przyciągnęły uwagę światowych mediów.

I am a Man, 1968

Pierwszy, plakat niesiony przez czarnych robotników domagających się równego traktowania podczas strajku w Memphis w 1968 roku, stanowił potężny symbol podczas walki o prawa obywatelskie w Stanach Zjednoczonych. W ostatnich latach jego przekaz został ożywiony za pomocą nowych plakatów protestujących przeciwko śmierci młodych czarnoskórych mężczyzn w amerykańskim areszcie.

 

„I am a Man” oraz „Je suis Charlie” to przykłady tego, jak plakaty mogą promować sprawiedliwość i poszanowanie praw człowieka. Ale plakaty często oskarża się także o manipulację odbiorcą i zawładnięcie naszych ulic. Niektórzy aktywiści posuwają się nawet do wyciągania komercyjnych reklam z podświetlonych gablot i umieszczania w nich dzieł sztuki abstrakcyjnej lub przekazów antykonsumpcyjnych.

Valentina Cala, Je...

Wpisując się w tradycję Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, wystawa „Plakat - remediacje” będzie prawdziwie globalną ekspozycją obejmującą projekty z Europy, Bliskiego Wschodu, Chin, Korei oraz Ameryki Łacińskiej i Północnej.


Plakat-remediacje. Konkurs
Wystawie towarzyszyć będzie konkurs na najlepszą unowocześnioną wersję wybranego klasycznego projektu, który pokazywano na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie. Szczegóły zostaną ogłoszone na naszej stronie internetowej w lutym bieżącego roku.